Ρομποτική μερική αφαίρεση νεφρού για όγκο σε ιδιαίτερα παχύσαρκο ασθενή

Αφαίρεση νεφρού & παχυσαρκία

Αφαίρεση νεφρού & παχυσαρκία: Είναι δυνατή η ρομποτική επέμβαση;

Στις αρχές του 2016 πραγματοποιήθηκε στο Ιατρικό Αθηνών, από την Ομάδα της Ελάχιστα Επεμβατικής Ουρολογίας με Διευθυντή τον Δρ Κυριάκου Γεώργιο, επέμβαση μερικής αφαίρεσης νεφρού για όγκο αυτού σε δύσκολο σημείο (οπίσθια επιφάνεια) με τη χρήση του ρομποτικού συστήματος DaVinci σε ιδιαίτερα παχύσαρκο διαβητικό ασθενή (βάρους πάνω από 150 κιλά).

Η εγχείρηση πραγματοποιήθηκε με ειδικά trocars (μεταλλικοί σωλήνες – πύλες εισόδου των ρομποτικών βραχιόνων) μεγάλου μήκους, ώστε τα ρομποτικά εργαλεία να μπορούν να φτάσουν στο όργανο στόχο, ξεπερνώντας τις αποστάσεις που δημιουργούσε το μεγάλο πάχος των κοιλιακών τοιχωμάτων. Η επέμβαση ολοκληρώθηκε με εξαιρετική επιτυχία και το σημαντικότερο ήταν πως ο ασθενής ξεπέρασε όλο αυτό το στρες με την ελάχιστη ταλαιπωρία.

Αφαίρεση νεφρού & παχυσαρκία: Ποια είναι ακριβώς τα οφέλη της ρομποτικής σε τέτοιες περιπτώσεις;

Ο ασθενής αυτός θα είχε εξαιρετικά μεγάλη τομή λόγω των πολλών κιλών αν είχε χειρουργηθεί με ανοικτή επέμβαση. Η τομή αυτή, καθότι στην οσφύ, προκαλεί έντονο μετεγχειρητικό πόνο. Ο πόνος δεν αφήνει τον ασθενή να αναπνεύσει βαθιά μετεγχειρητικά, με αποτέλεσμα αυτοί οι ασθενείς να επιδεινώνουν το ήδη επιβαρυμένο αναπνευστικό τους σύστημα (κρίσεις άπνοιας στον ύπνο) και να υπόκεινται ευκολότερα σε λοιμώξεις αναπνευστικού.

Οι παχύσαρκοι ασθενείς συχνά πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, όπως και ο δικός μας ασθενής. Ο διαβήτης, αλλά και η περίσσεια του λίπους σε μια μεγάλη τομή προκαλεί συχνότατα διαπύηση (μόλυνση) του τραύματος, με αποτέλεσμα ταλαιπωρία του ασθενούς, λοιμώξεις και εμπύρετες καταστάσεις. Επίσης, η μεγάλη τομή στους παχύσαρκους ασθενείς δημιουργεί αυξημένο κίνδυνο μετεγχειρητικών κηλών στο σημείο της τομής, με ένα δεύτερο χειρουργείο αποκατάστασης της κήλης. Τέλος, η γρήγορη κινητοποίηση τέτοιων ασθενών παχύσαρκων μειώνει τα ποσοστά θρόμβωσης και πνευμονικής εμβολής από την ακινησία λόγω πόνου συγκριτικά με μια ανοικτή επέμβαση.

Αφαίρεση νεφρού & παχυσαρκία: Υπάρχει ενδεδειγμένη μέθοδος τελικά;

Ο συγκεκριμένος ασθενής εξήλθε του νοσοκομείου 2 μέρες μετά την επέμβαση, χωρίς πόνο, χωρίς τομές, χωρίς λοιμώξεις και χωρίς απορρύθμιση του σακχάρου, καθότι το μεταβολικό στρες που πέρασε ήταν ελάχιστο συγκριτικά με μια μεγάλη ανοικτή επέμβαση.

Η ρομποτική χειρουργική λοιπόν προσφέρεται και ενδείκνυται σε παχύσαρκους ασθενείς με υπέρτατα οφέλη, ασφάλεια, λιγότερες επιπλοκές και ταχύτερη ανάρρωση.